Eesti Loodusmuuseum ehitab uut muuseumihoonet. 2027. aastal plaanime avada kaasaegseima uue püsiekspositsiooni Eesti suurimas avalikus energiatõhusas puithoones.
Selleks, et saaksime uuele püsiekspositsioonile parima võimaliku ideelahenduse, kuulutasime septembris 2024 välja ideekonkursi. Võidutöö valisime välja 2025. jaanuaris ja võitjaks osutus Studio MAST VOF tööga "See the Unseen".
Ideekonkursi lähteülesanne:
Valmiv tuumnäitus pealkirjaga “Kooselu kunst” on terviklikku, külastajat isiklikult puudutavat lahendus, mis kõnetab kõiki meeli, kaasab ja kutsub esile erinevaid emotsioone ning pakub ruumilise elamuse. Soovime näidata, et looduses on kõik omavahel seotud ning inimene on selle osa.
Žürii hindas kokku kaheksat erinevat konkursitööd, millega saab siin järgnevalt tutvuda.
Võidutöö "See the Unseen"
Autor: Studio MAST VOF
Žürii kommentaarid
Tihedalt läbi töötatud ja teemasid omavahel sünteesiv sisuline kontseptsioon. Näituse positiivne põhisõnum – kõik on omavahel seotud ja inimene on looduse osa - on tugevalt esil ja kordub läbivalt kõikides teemades. Teemad on põhjaliku detalisusastmega läbi lahendatud, kirjeldatud külastajakogemus ja saadav info ning põhilised sõnumid. Näitus ei paku päris loodusega võistlevat looduskogemust, vaid näitab seda, mida looduses liikudes ei näe ehk toob esile nähtamatud seosed. Muuseumi vaates olulised kliimateemad on veenvalt kajastatud. Loodud on traditsioonilisi elemente sisaldav uudne loodusmuuseum.
Kavandis on leitud tasakaal elamuse ja muuseumi objektide eksponeerimise vahel. Loodud on võimalused muuseumi kogude eksponeerimiseks. Museaalid, sh kogumiskampaania raames kogutud esemed on lugudesse ja eksponaatidesse veenvalt integreeritud. Digilahendused on külastajat kaasavalt loodud. Näituse läbimise „abimeheks“ olev ripats, millega külastaja loob näitust läbides enda profiili toetab näituse põhieesmärki – luua tähenduslik suhe loodusega. Lõpueksponaat laseb külastajal endast jälje jätta, võtab külastuse kokku ja tuleb nö viimase asjana mõtetes kaasa.
Graafiline kujundus on julge värvilahendusega ja pilkupüüdev: kaasaegses võtmes vanade loodusuurijate jooniste stiil sobib loodusmuuseumisse, näitusel eksponeeritud liikide kasutamine graafikas seob graafika ja eksponaadid tervikuks.
Kokkuvõtvalt on tegemist väga põhjalikult läbitöötatud ideelahendusega: mõjus lugu, hoonesse sobivaim sisearhitektuurne lahendus, sisu mõjusalt edasi andev visuaalne lahendus ja harmooniline disainikeel ning terviklikult lahendatud külastajakogemus.

II koht: "Saar"
Autorid: LUMIA, Design Studio “H2E”, Gagarin ja Heya Visual
Žürii kommentaarid
Põhjalikult ja sisuliselt läbi mõeldud, suure fantaasiaga kavand. Võrdse detailsusega on lahendatud nii ruumiline idee kui teemade käsitlus. Kavandis on ruum maksimaalselt ära kasutatud, mitmekihilisse ruumi tekib soppe ja vaheldusrikkaid nurki. Külastaja teekond on loogiline ja lihtsasti kasutatav, võimaldab sujuvat, rahulikku kulgemist läbi teemade. Visuaalne disainikeel on selge ja rahulik, samas pilkupüüdev, arhitektuurne.
Kogude kasutamise seiskohalt kõige veenvamalt lahendatud kavand. Museaalid on loogiliselt teemade käsitlusse põimitud, rõhutavad kohalikku omapära. Kavand lahendab läbi palju erinevaid eksponaate, sh toob välja nii loodava narratiivi, põhisõnumi, kasutatava tehnoloogilise lahenduse jms. Eraldi tähelepanu on pööratud iga teema heli- ja valguslahendusele, et see võimendaks elamust. Tehnoloogia/digi ja loodusliku/materiaalsete eksponaatide kasutus on tasakaalus, täiendavad teineteist. Sh kasutatud AI ja AR tehnoloogiaid, et külastajani erinevaid perspektiive tuua.
Kokkuvõttes sisuliselt väga detailselt, loominguliselt ja Eesti omapära rõhutavalt läbi lahendatud kontseptsioon. Vähepaindlik ja mahukas ruumiline idee võib osutuda keeruliseks väljakutseks.

III koht: "Coexistence"
Autor: Chargeurs Museum Studio (UK) Ltd
Žürii kommentaarid
Ruumiplaneeringu ja teemade käsitluse metoodika osas eristuv kavand. Külastajateekond on vaba ja paindlik, võimaldab erineva fookusega külastusi. Külastuse tempo on vaba ja saab vastavalt külastajale erineda. Plaaniliselt on kavand selgelt struktureeritud: mahuliste maastikupaviljonide vahel paiknevad erinevad eksponaadid, nn teaduspunktid, lisanduvad väikesed istumis- ja kogunemiskohad. Loodud on hulganisti erinevaid võimalusi museaalide eksponeerimisele. Paviljonide vaheline ala on perspektiivselt vajadusel kergesti muudetav. Visuaalselt on lahendus neutraalne, heleda puidu ja mahedate värvitoonide kasutamine loob rahuliku ruumi.
Sisuline kontseptsioon „imetle, armasta, pühendu“ on sisustatud erinevaid emotsioone esile kutsuva teekonnana. Maastikud on vaadeldavad läbi kindla looma ja kindla meele, mis on loodusmuuseumi kontekstis uudne viis looduse tunnetamiseks. Huvitav on idee, et paviljonides saab nö loodusesse uppuda, teadusjaamades aga end jälle „inimesena tunda“ ja läbi enda perspektiivi teemasid kogeda ning õppida.
Kokkuvõttes on stsenograafia ja dramaturgia vahelise tasakaalu suurendamisel kavandil potentsiaali vormuda külastajale köitvaks ja korduvkülastust soosivaks näituseks.

IV koht, eripreemia: "Everything Is Alive"
Autor: Kossmanndejong B.V
Žürii kommentaarid:
Ideede rohkuse ja lähenemisjulgusega esilekerkiv kavand. Nii ruumiliste, sisuliste kui eksponaadilahenduste leidmisega on silmnähtavalt tööd tehtud ja mitmedneist on reaalselt ellu viidavad. Näitus mõjub elavalt, tegutsema kutsuvalt ja töötoalikult. Rampilahendus võimaldab rampi alla tekkivat ruumi huvitavalt kasutada, tekib erineva suurusega ruume ja sopikesi. Loodud on avastuslik, palju erinevaid ruumielamusi tekitav stsenograafia. Avatud fondi ja muuseumi telgitaguste temaatika on külastajat kaasahaaravalt lahendatud.
Näituse teekonna sisse- ja väljajuhatus on visuaalselt efektselt lahendatud. Persoonade kasutamine ja sidumine eri tüüpi külastajaprofiilidega annab sisendi erinevat tüüpi eksponaatide lahendustele ja muudab lahenduse mitmekesiseks. Eraldi välja toomist väärivad osaliselt avatud ja uudse olemusega manipuleeritavad dioraamid – loodusliku ja tehismaterjalidest kombineeritud lahendustes saab külastaja eksponeeritule väga lähedale.
Kokkuvõttes on kavandis hulganisti põnevaid ja realiseeritavaid ideid. Näituse realiseerimiseks tuleks tööd teha nii tervikliku ruumilise kui ka sisulise ülesehitusega, et see saaks selge ja stiililiselt ühtne.

V koht: "Vaatenurk"

VI koht: "Kreedo"

VII koht: "The Path"

VIII koht: "Path of Coexistence"
